Wanneer je als bedrijf nieuwe klanten binnen wilt halen is dat vaak de focus van je handelingen. Toch is het ook van belang dat je nieuwe klanten ook daadwerkelijk kunnen betalen. Wanneer dit niet het geval is heb je niet alleen niks aan de geleverde arbeid, maar moet je ook nog eens een hoop tijd en energie steken in het oplossen van dit conflict. Gelukkig zijn er een aantal acties die je kunt ondernemen om ervoor te zorgen dat je hier geen last van hebt, zoals bijvoorbeeld de kredietwaardigheid checken van nieuwe klanten, of het afsluiten van een kredietverzekering. Lees snel verder!

Wat is kredietwaardigheid precies?
Een van de makkelijkste stappen die je kunt ondernemen om problemen omtrent krediet te voorkomen is het checken van de kredietwaardigheid van je klanten. Hierbij kijk je vooral naar de mate waarin het waarschijnlijk is dat je klant het verstrekte krediet ook kan betalen. Dit kun je zelf doen, aan de hand van een aantal gegevens die je via de Kamer van Koophandel kunt opvragen, maar het is ook mogelijk om kredietwaardigheid door een externe partij te laten controleren. Daarmee kun je wel een hoop tijd besparen, en dit functioneert tevens als de eerste barrière.
Wat als je klant alsnog niet blijkt te kunnen betalen?
Stel je voor: je hebt een nieuwe klant, je hebt een uitgebreide kredietwaardigheidscheck gedaan, maar achteraf blijkt dat de klant alsnog niet in staat is om je rekeningen te betalen. Wat doe je dan? Afhankelijk van je situatie zijn er een aantal opties. Je kunt ervoor kiezen om juridische stappen te ondernemen, bijvoorbeeld door een kort geding aan te spannen, maar dit kost een hoop tijd en energie. Bovendien kan men van een kale kip onmogelijk plukken, waardoor de vraag is of je je geld ooit nog ziet. Wanneer je een kredietverzekering hebt zijn er echter nog andere opties!
Wat is een kredietverzekering precies?
Een kredietverzekering wordt ook wel een debiteurenverzekering genoemd, waaruit je misschien al kunt opmaken wat er precies verzekert wordt. Een kredietverzekering zorgt ervoor dat je in het geval van wanbetaling door een klant alsnog je geld krijgt. Dit krijg je van de verzekering, waarna zij de klant achterna gaan. Hierdoor heb jij gewoon je geld, en hoef je je hier geen zorgen meer om te maken! Er zijn echter ook nog een aantal andere voordelen van het nemen van een kredietverzekering.
De voordelen van een goede kredietverzekering
Zeker als klein bedrijf kun je, wanneer je last hebt van wanbetalers, snel problemen krijgen met het betalen van je eigen rekeningen. In dit soort gevallen is een kredietverzekering ideaal, aangezien je daardoor van dit soort situaties geen last meer zult hebben. Ook neemt het simpelweg een hoop zorgen van je af, die je normaliter wel zou hebben, zeker wanneer je met regelmaat nieuwe klanten aanneemt. Daarnaast krijg je ook toegang tot een uitgebreide database waarin veel klanten geregistreerd staan. Hierdoor kun je ook vooraf al bekijken of je nieuwe klant betrouwbaar is, of dat je eigenlijk te maken hebt met een notoire wanbetaler. Neem dus zeker snel een kijkje!